نوافذ

الثلاثاء 01 ديسمبر 2020م - 16 ربيع الثاني 1442 هـ
نوافذ

شركات الاتصالات في مصر تغضب المسيحيين.. ما علاقة الشعراوي بالأمر؟

20200327104530529
تثير شركات في مصر، غضب عملائها، بسبب ما يعتبرونه تعديًا على حقوقهم الشخصية، وفرض خدمات على غير رغبة منهم، وأبرزها خدمة "الكول تون"، التي تظهر للمتصل في صورة أغاني أو أدعية، ويتم خصم قيمتها شهريًا.
وعلى الرغم من أن الشركات تتيح إلغاء هذه الخاصية، إلا أنه في الواقع يجد العملاء صعوبة كبيرة في ذلك، وهو ما يجعلهم يرضخون في النهاية لسياسة الأمر الواقع المفروض عليهم.
ومع بداية شهر رمضان، تبدأ شركات الاتصالات في تغيير "الكول تون" ليناسب طبيعة شهر الصيام، لكنها لا تفرق في هذا بين مسلم ومسيحي، وهو الأمر الذي لم يخف مسيحيون رفضهم له، بعد أن تفاجأوا بوجود صوت الشيخ محمد متولي الشعراوي والأذان على هواتفهم.
وكتبت الصحفية حنان فكري، عضو مجلس نقابة الصحفيين سابقًا عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "أورنج" تضيف إجباريًا كول تون الآذان والأدعية للشيخ الشعرواي، بدون طلب من العميل".
وأثار منشورها تفاعلاً واسعًا بين متابعيها، الذين بدوا متضامنين معها في رفض فرض الشركة ما يخالف عقيدتها الدينية عليها، وغيرها من المسيحيين.
وعلقت قائلة: "كلمناهم ستين مرة وطلبنا 9999 للإلغاء ومافيش فايدة، مش عايزين نشترك وبيخصموا بدون رجوع للعميل، ومعتمدين أن دي حاجة دينية الناس هاتتكسف، وطبعًا لإني مش باتكسف، حاولت أقول لهم إنهم حرامية ولما خدمة العملاء ردوا، قلنا لهم ماطلبناش الخدمة مش راضية تتلغي، فقالوا انتم تلغوها أخدوا اللى فيه النصيب وهم اللى الغوها برضه، يبدو أن الواحد لازم يصرخ علشان ياخد أبسط حقوقه، حتى في رنة تليفونه؟".
فيما علق أحد متابعيها: " المفروض يبقوا عندهم تميز ويبعتوا الرنات على حسب ديانة العميل حاجة تفقع المرارة شركات وسخة حرامية، لترد فكري: "لأ بيسرقوا وبدون تمييز".
لينصحها بالقول: "اتصلي و سب لهم لما بتكلم معهم صوتي بيجيب آخر الشارع ... مرة عملت شكوي علشان كانوا عاملين جائزة عمرة"، وردت فكري: "ههههههههههههههههههههههه لا متقلقش أنا عملت اللى ربنا قدرنى عليه وفرجت عليهم الدنيا ونقلت لهم نروح الأمن الوطنى سوا ونشوف بتيغروا هويتنا الدينية ليه هههههههههههه ما هم بيتاجروا بالدين لازم الرد يكون من صنف التجارة بتاعتهم بجد عيب والله الناس هى اللى بتستخدم الدين حتى فى السرقة حرام".
 

إقرأ ايضا